nazwa dokumentu: Nr XXVI/178/2009 z dnia 27 stycznia 2009 r. w sprawie uchwalenia statutu jednostki pomocniczej Gminy Brzostek - Miasta Brzostek

UCHWAŁA Nr XXVI/178/2009

RADY MIEJSKIEJ W BRZOSTKU

z dnia 27 stycznia 2009 r.

w sprawie uchwalenia statutu jednostki pomocniczej Gminy Brzostek – Miasta Brzostek

      

       Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35, art. 40 ust. 2 pkt 1, art. 41 ust.1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, zmiany: Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 588, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz.111) Rada Miejska uchwala statut jednostki pomocniczej Gminy Brzostek w następującym brzmieniu:

 

I. Postanowienia ogólne.

§ 1

Statut Miasta Brzostek określa:

1/ nazwę jednostki pomocniczej i jej obszar,

2/ organizację i zadania organów Miasta,

3/ zasady i tryb wyborów organów Miasta,

4/ zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,

5/ zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów Miasta.

 

§ 2

Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

1/ Mieście – należy przez to rozumieć miasto Brzostek,

2/ Zebraniu Mieszkańców – należy przez to rozumieć Zebranie Ogólne Mieszkańców

    Miasta Brzostek,

3/ Przewodniczącym Zarządu – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Zarządu

    Miasta Brzostek,

4/ Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Miasta Brzostek,

5/ Statucie miasta – należy przez to rozumieć statut Miasta Brzostek,

6/ Statucie gminy – należy przez to rozumieć Statut Gminy Brzostek,

7/ Radzie Miejskiej – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Brzostku,

8/ Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Brzostku.

9/ Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Brzostek.

 

§ 3

Miasto działa na podstawie:

1/ ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z póź. zm.),

2/ ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz.1014    z póź. zm.),

3/ Statutu Gminy Brzostek, przyjętego Uchwałą Nr XXVI/177/2009 Rady Miejskiej w Brzostku z dnia 27 stycznia 2009 r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy Brzostek

4/ niniejszego statutu.

II . Nazwa jednostki pomocniczej i jej obszar.

 

§ 4

1. Miasto Brzostek jest jednostką pomocniczą Gminy Brzostek.

2. Miasto Brzostek jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na  terenie miasta Brzostek.

§ 5

Miasto obejmuje obszar 882,27 ha.

 

§ 6

Granice terytorialne Miasta są określone na mapie, która stanowi załącznik nr 1 do Statutu.

 

III Organizacja i zadania organów Miasta

 

§ 7

Organami Miasta są:
1/ Zebranie Mieszkańców
2/ Zarząd

§ 8

1. Organem uchwałodawczym w mieście jest Zebranie Mieszkańców. Organ uchwałodawczy podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do zakresu działania miasta.

2. Zebranie Mieszkańców jest uprawnione do podejmowania uchwał, jeżeli zostało prawidłowo zwołane oraz uczestniczy w nim, co najmniej 5% uprawnionych do głosowania mieszkańców.

3. Uchwały na zebraniach zapadają zwykłą większością głosów mieszkańców biorących udział w zebraniu w głosowaniu jawnym chyba, że inny tryb wynika z postanowień niniejszego statutu.

§ 9

Do kompetencji Zebrania Mieszkańców należy:

1/opiniowanie w części dotyczącej Miasta, przedstawione do konsultacji przez Radę Miejską projekty uchwał w sprawie:
a) planu zagospodarowania przestrzennego,
b) planu budżetu na dany rok,
c) zmiany granic i zniesienie Miasta,
d) przepisów gminnych w zakresie dotyczącym Miasta
2/ występowanie z wnioskami do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza zakres możliwości mieszkańców Miasta,
3/ podejmowanie uchwał w sprawie wystąpienia do władz Gminy z wnioskiem o podjęcie budowy, utrzymania, konserwacji i remontów domów ludowych, urządzeń komunalnych dróg
4/ dokonanie okresowych ocen działalności Przewodniczącego Zarządu i Zarządu
5/ inicjowanie wspólnych przedsięwzięć na rzecz społeczności Miasta.

 

§ 10

1. Zebranie Mieszkańców zwoływane jest przez Przewodniczącego Zarządu:
 a) z własnej inicjatywy,
 b) na pisemny wniosek 20% mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,
 c) na polecenie Rady Miejskiej lub Burmistrza.

2. Zebranie Mieszkańców na pisemny wniosek: mieszkańców, Rady Miejskiej lub Burmistrza powinno być zwołane najpóźniej w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku chyba, że wnioskodawca wskaże inny późniejszy termin.

3. Burmistrz może zwołać Zebranie Mieszkańców w przypadku, gdy Przewodniczący Zarządu nie wykona poleceń określonych w ust. 1 pkt c oraz w przypadku nieobecności Przewodniczącego Zarządu lub choroby trwającej dłużej niż 10 dni.

4. Zebrania odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.

 

§ 11

1.Zawiadomienie o Zebraniu Mieszkańców powinno określać dzień, godzinę i miejsce jego odbycia oraz proponowany porządek obrad.

2. Zebranie jest ważne, jeżeli mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo powiadomieni w sposób zwyczajowo przyjęty, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym terminem.  

§ 12

1. Prawo do udziału w Zebraniu Mieszkańców mają wszyscy mieszkańcy Miasta, posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej.

2. Mieszkańcy Miasta, o których mowa w ust.1 biorący udział w Zebraniu Mieszkańców mają prawo do:                                                                                                                                    1/ inicjatywy uchwałodawczej,

2/ udziału w dyskusji nad każdą sprawą objętą porządkiem obrad,

3/ zadawania pytań Przewodniczącemu Zarządu, członkom Zarządu i obecnym na zebraniu wiejskim przedstawicielom organów gminy,

4/ udziału w głosowaniu.

3. W Zebraniu Mieszkańców mogą uczestniczyć bez prawa do głosowania przedstawiciele organów gminy oraz zaproszeni goście.

4. Obowiązkiem Przewodniczącego Zarządu jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na Zebraniu Mieszkańców. W przypadku powstania trudności winien zwrócić się do Przewodniczącego Rady Miejskiej lub Burmistrza o pomoc, którzy wyznaczają w tym celu odpowiednich Radnych lub pracowników Urzędu Miejskiego w Brzostku.

§ 13

Zebranie prowadzi Przewodniczący Zarządu, a w razie jego nieobecności - inny mieszkaniec Miasta wybrany przez Zebranie Mieszkańców.

                                                           

§ 14

1. Przewodniczenie obradom Zebrania Mieszkańców uprawnia do:

1/ udzielania głosu poszczególnym mówcom,

2/ udzielania głosu poza kolejnością, 

3/ odbierania głosu, 

4/ zamknięcia dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,

5/ żądania określonego zachowania się od uczestników Zebrania Mieszkańców.

2. Przewodniczący zebrania udziela głosu na zebraniu według kolejności zgłoszeń.   

3.Poza kolejnością Przewodniczący zebrania udziela głosu:

1/ przedstawicielom organów gminy, 

2/ zaproszonym gościom,

3/ dla sprostowania, 

4/ w sprawie zgłoszenia wniosku o charakterze formalnym.

4.W przypadku, gdy mówca w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad albo, gdy forma, treść jego wystąpienia lub zachowanie w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad czy też uchybiają powadze zebrania przewodniczący zebrania przywołuje mówcę słowami „proszę do porządku”, a jeśli przywołanie nie odniesie skutku może odebrać mu głos.

 5. Przewodniczący Zebrania Mieszkańców nie może odmówić poddania pod głosowanie wniosku, jeżeli jego przedmiot odpowiada przyjętemu porządkowi obrad.

 

§ 15

1. Z Zebrania Mieszkańców sporządza się protokół, który powinien zawierać:                 1/datę, miejsce, godzinę zebrania i oznaczenie w którym terminie zebranie się odbywa,   2/liczbę mieszkańców biorących udział w zebraniu, stwierdzenie jego prawomocności,   3/imiona i nazwiska osób zaproszonych na zebranie i oznaczenie ich stanowisk,      4/stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,                                   

5/zatwierdzony porządek obrad,                                                                            6/sprawozdanie Przewodniczącego Zarządu o realizacji uchwał  i wniosków z poprzedniego zebrania,  

7/przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz sformułowanie zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

8/zatwierdzone przez zebranie uchwały,

9/podpis prowadzącego zebranie i protokolanta,

2.Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi a uchwały arabskimi. Nową numerację zaczyna się z początkiem nowej kadencji.

 

§ 16

1. Protokół z Zebrania Mieszkańców wraz z uchwałami należy w terminie 7 dni po odbyciu zebrania przekazać Burmistrzowi.

 2. Wyciągi z protokołu, wnioski z zebrania i uchwały Burmistrz przekazuje zainteresowanym referatom, na samodzielne stanowiska pracy w Urzędzie Miejskim, jednostkom organizacyjnym Gminy, a w razie potrzeby przewodniczącemu Rady Miejskiej.

§ 17

1. Organem wykonawczym w mieście jest Zarząd.

2. Pracami Zarządu kieruje Przewodniczacy Zarządu.

 

§ 18

1. Kadencja Zarządu trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.

2. Po upływie kedencji Zarząd działa do czasu wyboru nowego Zarządu.

 

§ 19

 Przewodniczący Zarządu w szczególności:

1/reprezentuje Miasto na zewnątrz,

2/przedkłada na Zebraniu Mieszkańców roczne informacje o pracy Zarządu,

3/organizuje pracę Zebrania Mieszkańców oraz Zarządu,

4/prowadzi Zebrania Mieszkańców,

5/załatwia inne sprawy niezastrzeżone dla Zarządu,

6/uczestniczy w pracach organów Gminy na zasadach określonych w statucie Gminy.

7/organizuje i koordynuje przy współpracy z działającymi organizacjami społecznymi inicjatywy i przedsięwzięcia społeczne mające na celu poprawę warunków życia mieszkańców Miasta,
8/współdziała z organami Gminy w zakresie publikacji przepisów gminnych i informacji urzędowych w celu umożliwienia mieszkańcom zapoznania się z nimi.

 

§ 20

1. Zarząd składa się z 7 osób.

2. Stanowisko Zarządu jest wyrażone w formie uchwał.

3. Uchwały podejmowane są większością głosów członków Zarządu przy obecności, co najmniej połowy członków obecnych na jego posiedzeniu.

 

§ 21

1. Do zadań i kompetencji Zarządu należy:
1/ przygotowanie Zebrań Mieszkańców i sporządzanie projektów uchwał tych zebrań,
2/ opracowanie i przedkładanie Zebraniu Mieszkańców programów pracy,
3/ występowanie z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów Miasta i realizacji zadań samorządu,
4/ organizowanie i wykonywanie uchwał Zebrania Mieszkańców, kształtowanie odpowiednich stosunków współżycia mieszkańców,

5/ organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania, a zwłaszcza opieki nad młodzieżą i jej wychowaniem, utrzymywania porządku, czystości,

6/prowadzenie w mieście akcji i konkursów mających na celu poprawę stanu sanitarnego, porządku, estetyki miasta,

7/występowanie z inicjatywą organizowania zajęć pozaszkolnych dla młodzieży, jej wychowywania i wypoczynku,

8/inicjowanie przedsięwzięć o charakterze kulturalno - oświatowym, sportowym,

9/inspirowanie działań mających na celu umacnianie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zapobieganie patologiom społecznym,

2.Posiedzenie Zarządu zwołuje Przewodniczący Zarządu w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

3. W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział radni oraz przedstawiciele organizacji społecznych działających na terenie Miasta.  

 

§ 22

l. Działalność organów Miasta jest jawna.

2. Jawność działania obejmuje w szczególności prawo mieszkańców Miasta do uzyskania informacji o działalności organów Miasta, prawo wglądu do protokołów z Zebrań Mieszkańców i posiedzeń Zarządu, prawo zapoznania się z uchwałami Zebrania Mieszkańców oraz pisemnymi odpowiedziami organów Gminy na uchwały lub wnioski Zebrania Mieszkańców.

 

IV. Zasady i tryb wyborów organów Miasta

 

§ 23

1. Wybory Przewodniczącego Zarządu i członków Zarządu zarządza Burmistrz określając datę, siedzibę obwodowej komisji wyborczej oraz kalendarz wyborczy.

2. Wydanie zarządzenia o wyborach następuje w terminie 1 miesiąca od wyborów do Rady Miejskiej.

§ 24

Okręg wyborczy obejmuje wyborców zamieszkujących na obszarze działania Miasta.

 

§ 25

1.Wybory przeprowadza się na podstawie spisu wyborców, w który osoba biorąca udział w głosowaniu potwierdza otrzymanie kart do głosowania.

2. Spis wyborców sporządza Burmistrz.

 

§ 26

Wybory Przewodniczącego Zarządu i człobnków Zarządu są powszechne, równe, bezpośrednie i tajne. Prawo wybierania ma każdy mieszkaniec Miasta, który, najpóźniej w dniu wyborów kończy 18 lat i stale zamieszkuje na obszarze działania miasta.

 

§ 27

Wybory odbywają się w lokalu obwodowej komisji wyborczej.

 

§ 28

1. Kandydować na Przewodniczącego Zarządu i członka Zarządu może każdy, kto posiada prawo wybierania, ma ukończone 18 lat i stale zamieszkuje na obszarze działania Miasta.

2. Kandydatów na Przewodniczącego Zarządu i członków Zarządu zgłasza się do Burmistrza w terminie określonym w kalendarzu wyborczym.  

3. Zgłoszenie danego kandydata powinno być poparte, co najmniej przez 25 wyborców stale zamieszkałych w Mieście. Zgłoszenie powinno zawierać ponadto imię i nazwisko, adres zamieszkania, wiek i wykształcenie.

4. Do każdego zgłoszenia kandydata na Przewodniczącego Zarządu i członka Zarządu należy dołączyć pisemne oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie. 

5.Wyborca może udzielić poparcia dowolnej liczbie kandydatów.

 

§ 29

1. Burmistrz lub upoważniona osoba na podstawie pisemnych zgłoszeń rejestruje kandydatów na Przewodniczącego Zarządu i członków Zarządu.

2. Burmistrz w terminie wynikającym z kalendarza wyborczego, podaje do wiadomości wyborców w sposób zwyczajowo przyjęty, dane o kandydatach na Przewodniczącego Zarządu i członków Zarządu.

3.W przypadku nie zgłoszenia kandydatów na Przewodniczącego Zarządu i członków Zarządu przedłuża się termin zgłaszania o 3 dni informując o tym mieszkańców Miasta.

4. Jeżeli zgłoszony został 1 kandydat na Przewodniczącego Zarządu, to wyborów Przewodniczacego Zarządu nie przeprowadza się, a uznaje się osobę zgłoszoną za wybraną. Fakt ten potwierdza Burmistrz spisując protokół.

 

§ 30

1. Dla przeprowadzenia wyborów Przewodniczącego Zarządu i Zarządu Burmistrz powołuje spośród złożonych zgłoszeń skład osobowy obwodowej komisji wyborczej.

2. Skład komisji liczy 5 osób, z urzędu jako członek wchodzi osoba wskazana przez Burmistrza spośród pracowników samorządowych.

3. Prawo zgłoszenia jednego kandydata na członka obwodowej komisji wyborczej ma kandydat na Przewodniczącego Zarządu  i członków Zarządu z pośród mieszkańców stale zamieszkałych w Mieście.

4. Burmistrz lub upoważniona osoba przyjmuje zgłoszenia pisemne, które powinny zawierać imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz zgodę kandydata w terminie określonym w kalendarzu wyborczym.

5. W przypadku, gdy liczba zgłoszeń kandydatów jest wyższa niż określona w ust.2, Burmistrz Gminy ustala listę członków komisji w drodze losowania.

 

§ 31

W przypadku, gdy kandydat na Przewodniczącego Zarządu lub członka Zarządu będzie pozostawał z członkiem Obwodowej Komisji Wyborczej w następującym stosunku pokrewieństwa: będzie małżonkiem, krewnym do I stopnia w linii prostej, krewnym do I stopnia w linii bocznej oraz powinowatym do I stopnia, członek Obwodowej Komisji Wyborczej podlega automatycznemu wykluczeniu a w jego miejsce Burmistrz powołuje inną osobę.

§ 32

1. Zmian i uzupełnień w składzie komisji dokonuje Burmistrz. 

2.W przypadku braku zgłoszeń kandydatów do obwodowej komisji wyborczej, składy osobowe ustala Burmistrz spośród wyborców stale zamieszkałych w Mieście.

 

§ 33

Pierwsze posiedzenie obwodowej komisji wyborczej zwołuje Burmistrz. Komisja na pierwszym posiedzeniu wybiera przewodniczącego i zastępcę.

 

§ 34

 Do zadań komisji należy:
1/przygotowanie lokalu wyborczego,
2/przeprowadzenie głosowania w obwodzie,
3/ustalenie wyników głosowania i podanie ich do wiadomości publicznej.

 

§ 35

1.Głosowanie przeprowadza się w lokalu obwodowej komisji wyborczej w godzinach od 8 00 do 18 00 w dniu ustawowo wolnym od pracy.

2. W lokalu wyborczym znajduje się urna wyborcza, miejsce zasłonięte zapewniające tajność głosowania.

§ 36

1. Druk, zabezpieczenie oraz dostarczenie kart do głosowania obwodowym komisjom wyborczym zapewnia Burmistrz.

2. Na kartach do głosowania: na Przewodniczącego Zarządu, na członków Zarządu znajdują się imiona i nazwiska kandydatów umieszczone w porządku alfabetycznym, przy każdym kandydacie z lewej strony znajduje się kratka, u dołu odcisk pieczęci komisji oraz informacja o sposobie głosowania i nadruk pieczęci urzędowej Gminy.

 

§ 37

1. Po otrzymaniu karty do głosowania wyborca stawia znak „X” w kratce po prawej stronie, obok nazwiska kandydata na Przewodniczącego Zarządu, na którego oddaje głos.

2. Po otrzymaniu karty do głosowania na członków Zarządu wyborca stawia znak „X” w kratce po prawej stronie obok nazwiska kandydata, na którego oddaje głos, w ilości nie większej niż statutowy skład Zarządu.

§ 38

Za nieważne uważa się głosy:

1/ jeżeli na karcie do głosowania na Przewodniczącego Zarządu umieszczono znak „X” przy więcej niż jednym nazwisku kandydata lub nie umieszczono znaku „X” przy żadnym z nazwisk,

2/ jeżeli na karcie do głosowania na członków Zarządu umieszczono znak „X” przy większej liczbie nazwisk niż liczba członków Zarządu określona w Statucie lub nie umieszczono znaku „X” przy żadnym z nazwisk,

3/ jeżeli na karcie do głosowania, brak pieczęci Gminy Brzostek,

 

§ 39

1.Wybranym na Przewodniczącego Zarządu zostaje kandydat, który uzyskał największą liczbę głosów. W przypadku równej ilości głosów kandydatów Burmistrz zarządza ponowne wybory. W wyborach biorą udział kandydaci, którzy uzyskali równą ilość głosów.

2.Członkami Zarządu zostają kandydaci, którzy otrzymali kolejno największą liczbę głosów. W przypadku, gdy kilku kandydatów otrzymało równą ilość głosów, a ich wejście do Zarządu przewyższałoby jego statutowy skład, o pierwszeństwie w przyznaniu mandatu rozstrzyga losowanie przeprowadzone niezwłocznie przez Burmistrza w obecności kandydatów i obwodowej komisji wyborczej.

 

§ 40

Burmistrz wydaje obwieszczenie o wynikach wyborów na podstawie otrzymanych protokołów od obwodowej komisji wyborczej.

 

§ 41

Burmistrz ustala wzory druków wyborczych. 

 

§ 42

1.Wygaśnięcie mandatu Przewodniczącego Zarządu i członków Zarządu następuje na skutek:

1/zrzeczenia się mandatu,

2/śmierci,

3/pozbawienia praw publicznych prawomocnym wyrokiem sądu,

4/odwołania.

2.W przypadkach wskazanych w ust. 1 Burmistrz zarządza wybory uzupełniające.

3.Wybory uzupełniające odbywają się według zasad określonych w § 23 - 41.

 

§ 43

1.Odwołanie Przewodniczącego Zarządu i członka Zarządu przed upływem kadencji przeprowadza się na wniosek, co najmniej 10 % uprawnionych do głosowania.

2. Wniosek w sprawie odwołania Przewodniczącego Zarządu i członka Zarządu składany jest do Burmistrza w formie pisemnej i podpisany, przez co najmniej 10% stałych mieszkańców Miasta uprawnionych do głosowania.
3. Z wnioskiem o odwołanie Przewodniczącego Zarządu może wystąpić również Burmistrz, jeżeli Przewodniczący Zarządu nie wywiązuje się z obowiązków, dopuścił się czynu dyskwalifikującego go w opinii środowiska oraz za przestępstwa stwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu, popełnione z chęci zysku lub innych niskich pobudek.

 

§ 44

1.Burmistrz ma prawo zawiesić Przewodniczącego Zarządu w czynnościach w przypadku rażącego naruszenia przepisów prawa, o czym winien powiadomić Radę Miejską na najbliższej sesji oraz Zarząd.

2.Do czasu wyboru Przewodniczącego Zarządu, Burmistrz wyznacza osobę do pełnienia jego funkcji w porozumieniu z Zarządem.

V. Zakres działania Miasta

§ 45

Do zakresu działań Miasta należą wszystkie sprawy publiczne mające istotne znaczenie dla mieszkańców, przekazane mu przez Radę Miejską w drodze uchwały, a w szczególności:
1/ opiniowanie spraw dotyczących Miasta, w których zwróci się Rada Miejska,
2/występowanie do Rady Miejskiej z wnioskami w sprawach Miasta,
3/współpraca z komisjami Rady Miejskiej,
4/załatwianie indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej na podstawie upoważnienia Rady Miejskiej.

§ 46

Miasto współpracuje z organami gminy w następujących sprawach:
1/gospodarki terenami, ochrony środowiska,
2/lokalnych dróg, mostów i placów,
3/wodociągów zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków, 4/ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
5/porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
6/utrzymania obiektów i urządzeń użyteczności publicznej położonych na terenie Miasta,
7/czynów społecznych,
8/organizowania różnych form pomocy sąsiedzkiej

 

§ 47

Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć Miasto może nawiązywać współpracę z samorządami mieszkańców sąsiednich sołectw, zawiera porozumienia określające zakres i sposób wykonania wspólnych zadań.

 

§ 48

1. Rada Miejska może przekazać niezbędne sołectwu składniki mienia komunalnego.

2. Miasto zarządza i korzysta z przekazanego mu przez Radę Miejską mienia komunalnego.

3. W zakresie zwykłego zarządu mieniem, o jakim mowa w ust. 2 Miasto:

1/utrzymuje mienie w stanie nie pogorszonym poprzez dokonywanie niezbędnych napraw, konserwacji remontów,

2/ załatwia bieżące sprawy związane z eksploatacją mienia, 

3/ pobiera dochody i korzysta z mienia zgodnie z przeznaczeniem, 

4/ może prowadzić działalność gospodarczą z użyciem mienia, którym zarządza w zakresie nie wykraczającym poza zadania o charakterze użyteczności publicznej,

5/ może przeznaczać do oddania w najem, dzierżawę lub do innego korzystania lokale, obiekty i grunty mienia komunalnego.

4. W sprawach określonych w ust. 2 i 3, miasto reprezentuje Zarząd.

5. Miasto zobowiązane jest do stosowania w swojej działalności ustawy o zamówieniach publicznych.

§ 49

1. Gospodarka finansowa Miasta jest prowadzona w ramach budżetu gminy na podstawie rocznego planu finansowo-rzeczowego, ustalonego przez Burmistrza z uwzględnieniem propozycji złożonych przez Zebranie Mieszkańców.

2. Zmian w planie finansowo-rzeczowym Miasta dokonuje Burmistrz na wniosek Zebrania Mieszkańców lub z własnej inicjatywy.

3. Zebranie Mieszkańców może upoważnić Zarząd do występowania do Burmistrza z wnioskami o zmianę planu finansowo - rzeczowego Miasta.

 

§ 50

1. Sprawy związane z gospodarką finansową Miasta prowadzi Urząd Miejski w Brzostku.

2. Środki finansowe z budżetu gminy oraz inne środki uzyskane przez Miasto można przeznaczyć w szczególności na:

1/ finansowanie statutowej działalności Miasta, 

2/ dofinansowanie inicjatyw społecznych w Mieście,

3/ cele określone uchwałami Zebrania Mieszkańców zgodnie z planem finansowo- rzeczowym, o którym mowa w § 49 ust. 1,

4/ inwestycje i bieżące utrzymanie przekazanego Miastu przez gminę mienia.

 

§ 51

Dotychczasowe mienie z mocą prawa jest mieniem gminnym i wszystkie przysługujące mieszkańcom Miasta prawa własności, użytkowania tego mienia lub inne prawa pozostają nienaruszone.

 

VI. Kontrola i nadzór nad działalnością organów Miasta.

 

§ 52

1. Nadzór nad działalnością organów Miasta sprawuje Rada Miejska i Burmistrz.

2.Organem kontroli działalności organów Miasta jest powołana przez Radę Miejską komisja rewizyjna.

3. Bieżący nadzór nad statutową działalnością Miasta sprawuje Burmistrz.

4.Organy kontroli i nadzoru nad działalnością organów Miasta mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania Miasta, dokonywania wizji w Mieście oraz uczestniczenia w Zebraniach Mieszkańców oraz posiedzeniach Zarządu.

§ 53

1. Burmistrz wstrzymuje wykonanie uchwał Zebrania Mieszkańców, które są sprzeczne z prawem lub nie odpowiadają zasadom celowości, rzetelności lub gospodarności.

2. Uchwała Zebrania Mieszkańców sprzeczna z prawem jest nieważna.

3. O nieważności uchwały Zebrania Mieszkańców w całości lub w części orzeka Rada Miejska.

§ 54

Komisja rewizyjna kontroluje działalność organów Miasta w zakresie zleconym jej przez Radę Miejską i zgodnie z ustaleniami statutu gminy.

 

§ 55

  Skarbnik Gminy sprawuje kontrolę finansową w zakresie przekazanych środków.

VII. Postanowienia końcowe

§ 56

1.Zmiany Statutu dokonuje Rada Miejska, w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.

2.Interpretacji Statutu, w szczególności w przypadkach spornych dokonuje wiążąco Rada Miejska.

§ 57

W sprawach nie uregulowanych w statucie miasta mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa oraz postanowienia statutu gminy oraz innych uchwał i zarządzeń organów gminy.

§ 58

Traci moc Uchwała Nr IV/25/2003 Rady Gminy Brzostek z dnia 10 lutego 2003 r. w sprawie: uchwalenia statutu sołectwa Brzostek.

§ 59

1.Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

2.Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 

 

 

 

                                            

 

 

 

 

 

 

 
informacje wprowadził:Ewa Szukaa
data dodania: 2 Lipca 2009
data modyfikacji: Grzegorz Kudacz / 2018-04-20 12:29:16
data wyworzenia: / 2 Lipca 2009